gallery/logo_250

reistipsnoordamerika.nl

USA 

ATLANTA HARTSFIELD-JACKSON INTERNATIONAL AIRPORT (ATL)

Wat Detroit Airport in het noorden is, geldt voor Atlanta International Airport in veelvoud in het zuiden van de USA. Een zeer omvangrijke luchthaven, die dienst doet als centrale hub voor Delta Airlines voor de verbindingen naar de zuidelijke staten van de USA. Delta Airlines en KLM onderhouden dagelijks tezamen 4 rechtstreekse vluchten vanuit Amsterdam. De 7 vertrek- en aankomsthallen worden onderling verbonden door een uiterst modern Terminal Roadway System en elke hal heeft omvangrijk winkel aanbod en uitgebreide horecamogelijkheden met keus uit meerdere wereldkeukens. Atlanta Airport behoort daarmee volgens ons tot één van de toppers in de USA. Keerzijde van de grootte van deze luchthaven is dat het vol, druk en hectisch is. 

 

CHICAGO O`HARE INTERNATIONAL AIRPORT (ORD)

is één van de grootste luchthavens van de USA, maar heeft daarmee op ons geenszins een verpletterende indruk achtergelaten. Wij vonden de luchthaven gedateerd ogen met weinig en eenzijdig winkelaanbod en/of restaurants. Van de grootsheid van de luchthaven hebben wij weinig gemerkt. Chicago O`Hare  is één van belangrijkste luchthavens in het netwerk van United Airlines. Stap je hier over of maak je een tussenstop dan kun je een paar dagen Chicago “proeven”.

 

CINCINNATI NORTHERN KENTUCKY INTERNATIONAL AIRPROT (CVG)

ligt in de staat Kentucky ten zuiden van de Ohio River, die de luchthaven scheidt van Cincinnati in de staat Ohio. De luchthaven is klein van opzet, overzichtelijk met een beperkt aantal terminals en ideaal om over te stappen. De stad bezochten wij niet. De voorzieningen, de winkels en restaurants, op de luchthaven zijn modern en toereikend. Cincinnati International Airport was tot voor kort vanuit Nederland een belangrijke tussenstop voor vluchten met Delta Airlines. Sinds de fusie met Air France/KLM zit het minder vaak in het netwerk vanuit Europa.

 

DENVER INTERNATIONAL AIRPORT (DIA)

is absoluut onze favoriete luchthaven in de USA. Een betrekkelijk nieuwe luchthaven met een hoogwaardig transit systeem tussen de terminals, een uitgebreid winkel- en restaurant aanbod en dat allemaal in een comfortabele, prettige en modern ingerichte omgeving. Vooral de dakconstructie, die lijkt opgebouwd uit grote tentdoeken is een blikvanger. Denver International Airport vormt in het USA netwerk van United Airlines een belangrijke schakel. De luchthaven ligt niet ver van downtown en heeft hiermee uitstekende verbindingen. DIA heeft helaas (nog) geen rechtstreekse verbindingen met Schiphol.

 

DETROIT METROPOLITAN WAYNE COUNTY AIRPORT (DTW)

Deze luchthaven is één van de populaire overstapbestemmingen met dagelijks 4 rechtstreekse vluchten vanuit Amsterdam. De middelgrote luchthaven geldt als primaire hub in het noorden van de USA voor KLM partner Delta Airlines en is modern van opzet met twee grote terminals. Vlieg je met Delta Airlines, KLM of Air France dan arriveer je in de grote McNamara Terminal, waar de A-gates zich uitstrekken over honderden meters. Toch hoef je geen vierdaagse te lopen want deze gates worden onderling verbonden met de Express Tram, een snelle treinverbinding gelegen midden in het luchthavengebouw. Het winkelaanbod is behoorlijk en eet- en drinkgelegenheden zijn ruim voorhanden. Detroit Airport http://www.metroairport.com/ is een moderne luchthaven, zeer geschikt voor een korte overstap met een plezierige relaxte sfeer.

 

MCCARRAN INTERNATIONAL AIRPORT (LAS)

In Las Vegas draait alles duidelijk om de stad zelf, hetgeen betekent dat je uitsluitend aankomt of weer vertrekt maar overstappen en verder reizen lijkt hier not done. Waarvoor je naar Las Vegas komt wordt ook al snel duidelijk want je bent net geland en hebt je koffers nog niet ontvangen of je kunt al beginnen met spelen. Overal op McCarran International Airport staan speelautomaten opgesteld en wordt het entertaiment al over je uitgestrooid. De luchthaven zelf maakt een moderne en verzorgde indruk en beschikt over goede en snelle verbindingen met de stad. Zoals alles in Las Vegas maakt de organisatie en logistiek een geoliede indruk; alles klopt en verloopt gladjes. Wij vonden het een heerlijke binnenkomer op de luchthaven en je raakt direct in de juiste stemming. De enige beperking zijn de soms gecompliceerde verbindingen vanuit Amsterdam. Deze blijken, mede door de noodzakelijke overstaps, soms lastig en het is moeilijk om voor 18.00 uur aan te komen. Maar goed Las Vegas leeft toch 24 uur dus je bent eigenlijk nooit te laat. 

 

MINNEAPOLIS - ST. PAUL INTERNATIONAL AIRPORT (MSP)

De luchthaven van de twin cities Minneapolis en St. Pauls wordt meerdere malen per dag rechtstreeks vanuit Amsterdam aangevlogen door Delta Airlines en is voor hen één van de belangrijkste verdeel- en knooppunten in het noorden van de USA. De luchthaven maakte op ons een gedateerde indruk alhoewel men zijn best heeft gedaan het aanzien wat op te vrolijken. Het aanbod van winkels en restaurants is ruim voldoende en gevarieerd, zeker bij een langere overstap. De onderlinge afstanden zijn vrij groot en de luchthaven beschikt niet over een snel transsportsysteem waardoor je op de eigen benen bent aangewezen. MSP biedt een prima verbinding vanuit Nederland met de USA en goede aansluitingen naar andere bestemmingen in de USA en Canada maar overall heeft de luchthaven bij ons geen blijvende indruk achtergelaten.

 

PHILADELPHIA INTERNATIONAL AIRPORT (PHL)

Een middelgrote luchthaven en één van de primaire aanvliegroutes in het oosten van de USA vanuit Amsterdam. Van oudsher is Philadelphia International Airport één van de grotere overstapluchthavens van American Airlines. Dagelijks onderhouden zij een rechtstreekse verbinding vanuit Amsterdam. Alhoewel er voldoende winkel- en horeca aanbod voorradig is, sluiten de meeste voorzieningen al vroeg in de avond; iets om rekening mee te houden bij een late aankomst of overstap. In het algemeen heeft deze luchthaven geen onuitwisbare indruk gemaakt. Wij zouden Philadelphia Airport typeren als zakelijk zonder veel smuk.

 

PHOENIX SKY HARBOR INTERNATIONAL AIRPORT (PHX)

is een doelmatige eigentijdse luchthaven met gemiddelde voorzieningen. Sky Harbor is gunstig centraal gelegen direct nabij het centrum en de sportstadions van Phoenix. Gesitueerd in een exotische streekeigen omgeving met veel palmen en cactussen en prachtige uitzichten op Phoenix Downtown. Bij het overstappen naar andere bestemmingen speelt Sky Harbor geen enkele betekenis vanuit Europa. In dit opzicht moet het worden beschouwd als een gunstig aankomst- of vertrekpunt voor je reizen in de zuidelijke staten van de USA. Vooral British Airways en Delta Airlines hebben goede verbindingen met een overstap op Sky Harbor. Vanaf Amsterdam zijn er geen rechtstreekse vluchten.

 

PORTLAND INTERNATIONAL AIRPORT (PDX)

wordt ook wel aangeduid als “Port of Portland” hetgeen wat tendentieus klinkt voor een luchthaven met slechts twee intercontinentale bestemmingen (waaronder Amsterdam). De luchthaven is dan ook beperkt van omvang en voorzieningen en richt zich vooral op vluchten binnen de USA en naar Canada. De verbindingen met de stad zijn prima dankzij het hoogwaardige transit system “Trimet”. Portland en haar luchthaven liggen vrijwel op de zuidgrens met Washington State en zijn daarmee een goede uitvalsbasis voor zowel Oregon als Washington. 

 

SAN FRANCISCO INTERNATIONAL AIRPORT (SFO)

is prachtig gelegen aan de baai van San Francisco. De luchthaven is modern en goed uitgerust en beschikt over alle moderne gemakken. Ook op deze luchthaven is United Airlines ruimschoots vertegenwoordigd alhoewel de combinatie KLM/Delta Airlines als enige een directe verbinding met SFO onderhoudt vanaf Schiphol. Gezien de ligging in het uiterste westen van de USA is San Francisco vaak een reisdoel op zich en wordt minder vaak gebruikt als stop over.

 

SEATTLE - TACOMA INTERNATIONAL AIRPORT (SEA)

Zoals de naam al doet vermoeden ligt deze luchthaven, ook wel afgekort als Seatac, tussen de steden Seattle en Tacoma. De afstand naar Seattle Downtown of Tacoma varieert van 25 tot 35 kilometer waarmee de luchthaven niet echt centraal ligt. De luchthaven zelf is gedateerd en deels verouderd. Het voorzieningenniveau is matig en de openbare ruimtes vonden wij ongezellig en deels onoverzichtelijk. Seatac maakte op ons over all geen geweldige en blijvende indruk. Het grootste voordeel van Seatac voor Nederlanders is de goede bereikbaarheid vanuit Europa met 2 directe vluchten per dag met Delta Airlines vanaf Amsterdam en de goede aansluitingen met de rest van de USA in het algemeen en Alaska in het bijzonder. Bovendien kan Seatac worden gebruikt als verbinding naar Canada. De grens met Canada is slechts 200 kilometer verwijderd.

 

WASHINGTON DULLES INTERNATIONAL AIRPORT (IAD)

Na jarenlange verbouwingen lijken de meeste ongemakken op Dulles International Airport achter de rug. Inmiddels liggen de meeste verbouwingen aan de terminals achter de rug en is het nieuwe moderne AiroTrain System dat diverse terminals verbindt, al enige jaren in gebruik. Hoewel de onderlinge verbindingen zijn verbeterd blijft IAD een “versnipperde luchthaven” met verspreid gelegen terminals en vergt daarmee bij het overstappen soms wat extra inspanning en tijd. De luchthaven zelf kent een goed gesorteerd voorzieningenniveau en is ruim 40 kilometer van Washington DC gelegen wat nogal wat extra reistijd betekent, zeker in de ochtend- of avondspits. In het oosten van de USA is Dulles International Airport een belangrijke luchthaven in het bijzonder in het netwerk van United Airlines. Zij vliegen, net als de KLM, dagelijks vanaf Schiphol naar Washington. De luchthaven is daarmee een veelgebruikte springplank of tussenstop vanuit Europa voor vluchten naar het westen van de USA.